måndag 3 september 2007

Ännu en röra i samklang med trevlig potatis

Tid: Ingen tid att tala om (15 min)

Ingredienser:
Potatis
Kidneybönor
Tomat
Haricot verts
Svampinjoner
Vitlök
Aningen soya
Senap
Salt
Peppar
Dill
Gul lök
Aningen mjölkfritt smör

Tärna och koka lagom mycket potatis. När det i princip har kokat klart är det bara att steka den en stund i det mjölkfria smöret. Salta, peppra, dilla. Sen är det klart, krispigt och supersvenskt. Eller det känns i alla fall supersvenskt.

Skölj bönorna och kasta i lite senap, salt, peppar, vinäger och sånt. Låt gärna stå en stund så att bönorna får chans att andas innan de äts, samt dra åt sig av den trevliga senapen. (Jag har ju sagt att jag gillar senap!)

Stek vitlök, lök, svampinjoner, de gröna bönorna. Soya på. Kasta i lite tärnade tomatbitar. Yummy!

Kommentar: Jag vet att det har blivit väldigt mycket potatis + röra-recept på sistone. Ber om ursäkt för det men det har med min dåliga ekonomi att göra. Potatis är ju löjligt billigt och går att tillaga i olika konstellationer och är därför schysst att använda ofta. Första året jag flyttade till Stockholm åt jag inte en enda potatis. Därför är det nu lite inflation på det, om man nu kan säga så. Jag säger det i alla fall. I övrigt är det en trevlig rätt att äta när man ser på Simpsons. Jag är väldigt förtjust i kombinationen senap och kidneybönor. (Egentligen är jag väldigt förtjust i senap och vad som helst. Förutom med gröt. Det är äckligt.)

Inga kommentarer: