söndag 12 augusti 2007

Quinoasallad med hovmästarsås


3 personer
Tid: 20 min
Ingredienser
4 dl quinoa
1 tärning grönsaksbuljong
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 avocado
7 stora färska champinjoner
1 tomat
Lite frysta grönsaker
Olja
Vinäger
Salt
Peppar

Hovmästarsås
½ dl senap
1 msk vinäger
1 msk socker
Olja
Salt
______________________________

Koka upp 8 dl vatten med buljongtärningen. Lägg i quinoan och låt koka på nästan samma sätt som ris i 15-20 min. Det vill säga inte wild n' crazy utan snarare på tvåan trean utan lock. (Fast när man kokar ris har man ju lock därför skrev jag nästan som ris) Stek hackad lök, pressad vitlök och hackade champinjoner tills det mesta av vattnet försvunnit ur svampen och den har krympt i storlek. Lägg på frysta grönsaker och stek under hög värme tills de är knapriga utan att för den skull vara vidbrända. Tärna under tiden tomat och avocado. Blanda ihop med det stekta. Häll på lite vinäger och en gnutta olja. Krydda om du vill med typ peppar, grönsakskrydda eller salt men tänk på att mycket smak redan finns eftersom quinoan har sugit upp en hel grönsakstärning. Hovmästarsås: Blanda ihop ingredienserna.
____________________________________

Kommentar: Quinoa är fantastiskt intressant ur rent nyttighetsperspektiv. Det innehåller vitamin B, C och E samt kalcium, fosfor och järn och har en mild och fin smak. Dessutom innehåller den fullvärdigt protein som ur vegansk synvinkel kan vara lite intressant att veta. Jag är väldigt förtjust i sallader överhuvudtaget. Och kombinationen tomat, avocado, borlottibönor, svarta oliver och vinäger är oslagbar. Men man tager vad man haver, så att säga. Nu hade jag varken oliver eller bönor men det blev gott ändå!

2 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Jag ska köpa quinoa, hajpen är jävligt stor just nu och jag kan inte värja mig. Hirs är annars en ny favvis.

MATKÄRLEK sa...

Jag har aldrig varit förtjust i hirs. Jag tänker på fåglar. Min undulat åt hirs när jag var liten. Sen åt min hund upp den. Kanske inte hunden gillade hirs heller.