måndag 13 augusti 2007

Världens enklaste paj

5 personer
Tid: 1 min + 10 min i ugn= 11 min

Ingredienser
3 dl havregryn
3/4 dl mjölfritt margarin
Lite socker
Kanel
2 smaskiga äpplen
Oatly Vaniljsås eller Tofuline vaniljglass (Sebastian skulle säkert hellre vilja ha moccaglass men jag tycker att man ska vara försiktig med att blanda konstiga smaker om man är nybörjare.)
____________________________________

Kladda ihop havregrynen med margarinet. Det går fortast om du gör det med handen men om du är rädd för kladd kan du lika gärna ta en sked av valfri sort. Kasta i lite socker och mosa in det också. Smöra en pajform. Skiva dina två äpplen. Lägg dem i botten, strö lite socker och kanel över och smula sedan ut havremoset över. In i ugnen bara! Servera efter tio minuter med vaniljsås.
____________________________________

Kommentar: Stört gott och går sjukt snabbt om din svärmor/chef/gottegrisvän kommer över utan förvarning. Man kan ha vilken frukt eller bär som helst. Min personliga favorit är att göra den på röda vinbär då de sura bären interagerar med vaniljsåsen på ett särdeles intressant sätt.

Varning: Var ej ensam då du gör denna paj då den på ett läskigt sätt snabbt kan försvinna utan att någon annan än du själv ätit av den. Sen kommer du att sitta där och tänka "3/4 dl smör!".

1 kommentar:

MATKÄRLEK sa...

Bra med enkla pajrecept!
moccaglassen är för proffs
som varit med om lite...